FreeBSD.se / 1800 registrerade användare / på webben sedan 2002-03-09 / Home / Contact 
Search   
Contribute | Calendar | Advanced Search | Site Statistics | Directory | installationsguide | Forum | Filarkiv | FAQ's | Web Resources | Polls |
 Welcome to FreeBSD.seSunday, September 05 2010 @ 10:55 PM CEST 
Forum Menu
Forum Index
Site Members
Popular Topics

Sektioner
Home
Lathundar (71/0)
Säkerhet (141/0)
Små Tips (22/0)
Artiklar (78/0)
Intervjuer (4/0)
Nyheter (193/0)
Tävlingar (7/0)

Händelser
There are no upcoming events

User Functions
:

:

Don't have an account yet? Sign up as a New User
Lost your password?

Reklam

Vem är online
Guest Users: 5

Sponsorer

Forum Index > Support > Support New Topic Post Reply
 Installation FreeBSD 7.3
 |  Printable Version
kalle99
 April 07 2010 23:02 PM (Read 657 times)  

Status: offline

Registered: 04/19/07

Sysinstall startar ej då jag kört igång boot-disken. Det stannar endast vid promten med följande text :

" Mount root filesystem Specification"
: Mount Using filesystem

eg. ufs:da0s1a

Sysinstall startar ej alltså. Underligt. Säker busenkelt för er som kan.
Har XP på datorn just nu. Två hårddiskar. Kan man komma runt detta på något enkelt sätt. Tex få igång sysinstall i Windows XP läge ?

Använda set boot_cdrom ? och använda source på skivan ?

Förslag. Hjälp

Jag vill komma igång med FreeBSD igen.

Frown

Unix administration Survivel guide http://www.washington.edu/R870/

Profile Email
Nixx
 April 08 2010 18:30 PM  
Forum Admin
Admin

Status: online

Registered: 03/10/02

Det där har jag råkat ut för två gånger tidigare. En gång på en riktigt gammal dator där ide-diskarna var felkonfigurerade, om jag minns rätt hade jag ingen hårddisk på primary master eller så var det felbyglat

Den andra gången var rätt nyligen, en hyfsat ny dator med ett kasst moderkort med två satakanaler. Om jag kopplade bort den ena satakanalen så funkade allt, men med båda inkopplade vägrade FreeBSDs installer komma vidare.

Är det nåt liknande i ditt fall?

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." - Benjamin Franklin

Profile Email Website
kalle99
 April 09 2010 13:43 PM  

Det första du nämnde så har jag hårdisk på Primary Master. Vad gäller Satakanalen vet jag ej. Har ej kollat efter. Däremot gick jag in i Bios och "höll för öron och ögon" och tryckte på 'Load Bios default settings'
Efter det provade jag att bota om FreeBSD skivan och den botade normalt som den skulle. Däremot händer andra skumma saker. För det första tycker jag att det går alldelles för fort att Skapa FreeBSD:s filsystem under själva installationen. Har för mig det tog betydligt längre tid. Nu går det på några sekunder att skapa ett FreeBSD system på en 200 gigs hårddisk. Det verkar alltså inte fungera som det ska. När jag installerat allt och lagt in alla program och ports osv...då startar jag om och tar ut skivan. Jag valde att installera FreeBSD:s bootmanager trots att jag bara har FreeBSD på datorn (lagom korkat eller ?). Okey..jag startar om och jag trycker på F1 FreeBSD vid boot promten. Då snurrar promten ett halvt var och stannar sedan och står helt still. Ingen kernel laddas.

Ett annat problem jag hade innan jag ställde in Bios default var att jag endast (av någon anledning) lyckades fixa så att skivan bootade i 'Read Only' läge. Efter det kunde inte mycket göras under 'sysinstall' efter som jag då fick meddelanden om att jag endast befann mig i Read Only läge. Men det problemen är nog borta nu i alla fall. Så nu har jag lyckats installera allt i alla fall. Men den stannar vid boot promten. Kanske kan jag köra igång boot skivan igen och göra vissa 'postinstall' förändringar.

Har två böcker om FreeBSD men i dessa böcker finns naturligtvis inte dessa typer av problem med. Böckerna börja i princip efter en fungerande installation. Men jag misstänker ändå att felet finns någonstans i hårdvara eller Bios. Förresten..skall man i bios sätta hårdisken i LBA-Large eller CHS läge ? Tyckte det stod något om att Unix skulle ha CHS. Osäker på detta (också). Har däremellan provat att lägga in Linux Slackware 13.0 och det funkade utmärkt. Det gick inte heller förut att installera Slackware. Så Biosförändringarna tycks alltså ha möjliggjort installationer. Men jag ger inte upp. Jag vill få igång FreeBSD. Smile

Profile Email
kalle99
 April 10 2010 08:30 AM  

Lyckades till slut med installationen. Allt är OK med undantag av att starten inte når ända fram till login promten. Det stannar strax före och ber mig manuellt mounta den hårdisk FreeBSD finns installerad på.
Jag skriver då
:

ufs:ad021

Sedan fortsätter det tills jag kommer till logon promten. Jag nöjer mig med det.

De ändringar jag gjort är i Bios (os/2+valde Large istället för CHS) samt att jag installerade FreeBSD på nytt.

Ändrade storleken på FreeBSD partitionen samt swap filen.

Profile Email
Content generated in: 0.22 seconds
New Topic Post Reply

All times are CEST. The time is now 10:55 PM.

Normal Topic Normal Topic
Locked Topic Locked Topic
Sticky Topic Sticky Topic
New Post New Post
Sticky Topic W/ New Post Sticky Topic W/ New Post
Locked Topic W/ New Post Locked Topic W/ New Post
View Anonymous Posts 
Anonymous users can post 
Filtered HTML Allowed 
Censored Content