FreeBSD.se / 1800 registrerade användare / på webben sedan 2002-03-09 / Home / Contact 
Search   
Contribute | Calendar | Advanced Search | Site Statistics | Directory | installationsguide | Forum | Filarkiv | FAQ's | Web Resources | Polls |
 Welcome to FreeBSD.seSunday, September 05 2010 @ 11:57 PM CEST 
Forum Menu
Forum Index
Site Members
Popular Topics

Sektioner
Home
Lathundar (71/0)
Säkerhet (141/0)
Små Tips (22/0)
Artiklar (78/0)
Intervjuer (4/0)
Nyheter (193/0)
Tävlingar (7/0)

Händelser
There are no upcoming events

User Functions
:

:

Don't have an account yet? Sign up as a New User
Lost your password?

Reklam

Vem är online
Guest Users: 4

Sponsorer

Forum Index > Support > Support New Topic Post Reply
 Swapfilen
 |  Printable Version
kalle99
 April 14 2010 23:26 PM (Read 512 times)  

Status: offline

Registered: 04/19/07

Själv har jag en swapfil på 148 Mb. Den dator som jag har FreeBSD på är ingen "racerbåt" skall sägas. Kör på en gammal PIII 550MHz 256 Ram. Vad jag undrar är ...skulle det kunna ha någon betydelse om man ökar på swapfilen ännu mer ? Låt säga till 500 Mb eller mer ? Eller är det verkningslöst? Vet sedan tidigare att 128 mb varit typ "standard". Men det verkar som om en del drar på lite mer med swapfilen och andra gör det inte. Vad gäller här egentligen ?

Kan iofs tänka mig att med min gammalmodiga "racerbåt" så kanske inte mjukvaruförändringarna har alltför stor effekt. "Hur man än vrider sig har man rumpan bak"...som man brukar säga.

Om det skulle kunna tänkas hjälpa öka på swapfilen så kommer jag behöva partionera om hårdisken i sysinstall. Kan man göra detta utan att behöva installera om allt igen ? Kanske finns det något annat program i FreeBSD (ports tex) där man lätt kan partionera om hårddisken utan att förstöra hela systemet ? Jag tänker mig ett program liknande partition magic i Windows.

Tycker systemet går lite segt i X-läge (kör Fluxbox). Speciellt om man använder tex webläsaren Opera eller Firefox. Det tar också lång tid att installera program via ports. Firefox tog tex nära 6 timmar!! (att få det installerat).

Därav mina funderingar till att öka på swapfilen.

Unix administration Survivel guide http://www.washington.edu/R870/

Profile Email
capuzzo
 April 15 2010 18:45 PM  
Forum luser
luser

Registered: 06/29/03

prerequisites:
Du verkar ha blandat ihop begreppen swapfil och swappartion.
Swappartitionen har per default en fix storlek. Medans swapfilen (som ligger i ett vanligt fs) har en dynamisk storlek.
/prerequisites

Istället för att partionera om hårddisken kan du lägga till en swapfil för att på så vis få mer swap utrymme. (Du kan fortfarande använda swappartionen) Kolla i handboken och/eller faq:n för mer info.

Det är svårt att förutse hur mycket swap du behöver. Testa dig fram, använd t ex 'top' eller 'swapinfo -h' för att se hur mycket swap som används vid ett givet tillfälle.

När det gäller ports är det skönt att använda sig av de färdig kompilerade paketen, bara att ladda ner och installera (Nåja, man behöver nog sätt ett par miljövariabler för att det ska funka smärtfritt Smile)

To understand recursive, first you need to understand recursive.

Profile Email
kalle99
 April 15 2010 22:38 PM  

Registered: 04/19/07

Tack..skall mixtra med detta. Menade swap partition....inte swapfil.

Unix administration Survivel guide http://www.washington.edu/R870/

Profile Email
Content generated in: 0.09 seconds
New Topic Post Reply

All times are CEST. The time is now 11:57 PM.

Normal Topic Normal Topic
Locked Topic Locked Topic
Sticky Topic Sticky Topic
New Post New Post
Sticky Topic W/ New Post Sticky Topic W/ New Post
Locked Topic W/ New Post Locked Topic W/ New Post
View Anonymous Posts 
Anonymous users can post 
Filtered HTML Allowed 
Censored Content