| stieltje |
 |
April 09 2012 13:24 PM (Read 5355 times) |
|
|
|
Status: offline
Registered: 04/05/05
|
Använder mig av dual boot. windows xp och freebsd 8.2
Av någon anledning så ställs klockan fram en timme när man varit inne och rotat i xp, för att sedan gå tillbaka till BSD.
Nå, i /etc/rc.conf har jag
ntpdate_enable="YES"
nptdate_flags="-u ntp..se"
manuellt kan jag ställa tiden med ntpdate -u , men när operativsystemet startar upp får jag felmeddelande: "no servers can be used, exiting".
Har experimenterat lite med /etc/ntp.conf, men det är visst ntpd som läser den filen?
Problemet med ntpd är sanity check, 1000 sekunder är som bekant mindre än en timme. försökt hitta något bra exempel på hur man editerar ntp.conf för att få ntpd att skita i sin sanity check, men hittar bara kommandoradsflaggor.
Nå, letar vidare, i väntan på svar.
|
| |
|
|
| stieltje |
 |
April 09 2012 14:19 PM |
|
|
|
|
Äntligen
ändrade i /etc/rc.conf
ntpd_enable="YES"
nptd_flags="-gq"
fungerar när man kör /etc/rc.d/ntpd start
å andra sidan, med de andra inställningarna fungerade kommandot
sh -x /etc/rc.d/ntpdate start
från kommandoraden, men inte vid uppstart.... måste nog boota om, se vad som händer.
|
| |
|
|
| stieltje |
 |
April 09 2012 14:32 PM |
|
|
|
|
Fungerar vid uppstart nu, ska sätta ett cron-jobb att sätta tiden en eller två gånger om dygnet. Varför låta en ntp-server vara igång jämt, så folk kan fula sig med den?
|
| |
|
|
| Nixx |
 |
April 09 2012 18:53 PM |
|
|

Admin
 Status: online
Registered: 03/10/02
|
Om du bara kör maskinen korta tidsperioder så finns det väl ingen anledning att köra ntpd, men är den igång i flera veckor så skulle jag nog köra ntpd. (Man behöver ju inte göra den åtkomstbar utifrån).
Handboken beskriver setupen väldigt bra och rekommenderar att man ställer tiden med ntpdate vid boot och låter servern självjustera med ntpd under drift:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/network-ntp.html
Jag antar att ntp-serveradressen i din första post var en felstavad/medvetet dold adress. Annars är det inte direkt konstigt att det blev error. Jag brukar använda ntp1.sp.se och ntp2.sp.se. SP bestämmer vad tiden är i Sverige, så jag rättar mig efter dem 
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." - Benjamin Franklin
|
| |
|
|
| stieltje |
 |
April 10 2012 19:55 PM |
|
|
|
|
Jo, skrev medvetet fel serveradress, är nog lite för van vid att skriva sönder emailadresser att det blev samma sak för en ntp-adress. Rätt adress i konfig-filen dock 
Det konstiga var att jag inte fick ntpdate att fungera (vid uppstart) med hjälp av flaggor i rc.conf, men kunde köra samma kommando från kommandoraden utan problem.
Såhär står det i /etc/ntp.conf
# Security: Only accept NTP traffic from the following hosts.
# The following configuration example only accepts traffic from the
# above defined servers.
#
# Please note that this example doesn't work for the servers in
# the pool.ntp.org domain since they return multiple A records.
# (This is the reason that by default they are commented out)
#restrict default ignore
#restrict ntp.lth.se nomodify nopeer noquery notrap
#restrict 0.pool.ntp.org nomodify nopeer noquery notrap
#restrict 1.pool.ntp.org nomodify nopeer noquery notrap
#restrict 2.pool.ntp.org nomodify nopeer noquery notrap
#restrict 127.0.0.1
#restrict -6 ::1
#restrict 127.127.1.0
Så det gäller ju att hitta en ntp-server man kan koppla upp sig mot när man skruvat upp säkerheten. Funkar det om man använder ntp1.sp.se ntp2.sp.se ?
Kommenterade ut ntp.lth.se eftersom jag bara kör ntpd -gq vid uppstart.
|
| |
|
|